putih selepak
masaa'ul khair
(salam petang yang penuh kebaikan)
pisang emas dibawa belayar
masak sebiji di atas peti
adik kakak meh la dengar
untung2 buleh masuk hati
"Sesungguhnya Allah itu cantik dan menyukai kecantikan" -al-hadith
"wanita hiasan dunia..seindah hiasan adalah wanita solehah" -lirik nasyid inteam
"dan terciptalah wanita dengan segala keindahan" -nurimami saifullah
"pompuan mmg lawa" -pakchaque
ehem2..
perempuan dengan bersolek(berhias) mmg tak dapat nak dipisahkan.bohong kalau seorang perempuan menafikan yang dia menyukai keindahan.fitrah kejadian seorang perempuan Allah jadikan dengan kecantikan.dan untuk maintain kecantikan tu berhias,tenyeh lipstick,calit eye-shadow, tempek bedak sejuk adalah normal bagi seorang insan bergelar perempuan.hinggakan hari ini kita tgk, lelaki yang berjiwa perempuan atau gelaran manjanya pondan pon suka berhias sampai berlipstick2.dan laki disebalik sifat kasar mereka juga terselit keinginan mahukan kecantikan.
sempat berdiskusi dengan muslimat tempatan.(kalau bahase geng2 jemaah diorg pggl usrah)
satu persatu persoalan mengenai perempuan di2nd gradekan oleh "ulama' hardcore" diutarakan.yang menjadi ketidak puashatian ahli diskusi.
1-berhias hanya untuk suami.haram tabarruj!
2-poligami..mana keadilan?kami tak sanggup kongsi kasih
3-harta-kenapa lelaki miliki lebih dari kami?kamikan insan yang lemah
4-kenapa perlu saya tutup aurat?saya takleh follow klu just mengikut.saya tak paham kewajipan menutup aurat.saya tak boleh terima menutup aurat itu utk mengawal nafsu lelaki sedangkan nafsu itu tergantung pada dirinya sendiri.kenapa kami dipersalahkan?rogol? budak kecik tak cukup umo pon kene rogol jugak skrg!
saudara saudari sahabat yang disayangi Allah..
hari ni kita pick up tajuk TABARRUJ.
thoyyib.awwalan, mal ma'na tabarruj? ape maksud tabrruj?sape tau kembang hidung;p
ok, kita tgk makne tabarruj dari segi lughah.(bahasa)
1-tabarruj datang dari word barajun which means luas
2-pendapat lain mengatakan dari word burjun bererti tinggi
tabarruj: pemaknenye?berhias?
sblm tu kita tgk firman Allah dalam surah al-ahzab ayat59, dan an-nur ayat 31
(sori sbb tak reti nak tulih dalam arabic.tak jumpe font yg sesuai)
-"Wahai Nabi, katakanlah kepada isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mukmin, supaya mereka mengenakan jilbab ke seluruh badannya, yang demikian itu supaya mereka lebih mudah untuk dikenal; kerana itu mereka tidak diganggu. Dan Allah adalah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang."
-"Katakanlah kepada wanita beriman: Hendaklah mereka menahan pandangannya dan memelihara kemaluannya dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang biasa keliahtan padanya, dan hendaklah mereka melepaskan kain tudung ke dadanya, dan janganlah menampakkan perhiasannya kecuali kepada suami mereka.."
eh bro..mane tabarruj nye?takde pon tuhan sebut.ko jgn nak mereke2..
cool2..saba bang.ayat ni sebenarnye muqaddimah kite.nash syar'ie al-quran mengenai konsep berpakaian dalam islam dan berhias bagi perempuan.
ok..next, al-ahzab ayat 33..(setelah dipotong)
"…dan hendaklah kamu tetap di rumahmu dan janganlah kamu berhias dan bertingkahlaku (tabarruj) seperti orang-orang jahiliah dahulu"
haa..kan dah jumpe word tabarruj.sbb tula kite kene saba bang.ngee..
ok,ayat ni plak baru Allah citekan pasal larangan bertabarruj macam org zaman jahiliyah uula.(pertama)..
we mat! pebende ni..mane berhias nye?baru nak tabarruj,jahiliyah uula la, kite ni bukan zaman jahiliyah tau dak.dah modern!..cepat aa..nak tgk AF ni..
(aahkan, AF kan mengumpulkan satu family depan TV.peluang bersama keluarga, mengosongkan surau2 majlis2 ilmu..ngee)
perkaitan antara nas2 di atas..aurat-berhias
aurat! haa..masuk plak pasal aurat.
ustad, bagitau sket kat makcik batasan aurat prmpn ni camne sbnrnye.yelah, makcik ni dah menopos dah.camne kire ni?
erk..ustad plak.bukan ustad makcik.panggil saye pakchaque dah la.saye tak macam nurimami saifullah.ngee..lagipon ustad macam tua sgt la.saye ni mude jelite lagi..hehe
ok2.. batasan aurat nikan makcik.ulama ade 2 pendapat.kirenye ade khilaf makcik.tapikan makcik kan,asas sepakat ulama, seluruh tubuh wanita tu adalah aurat kecuali muka dan tapak tangan.makanya kene balut selubung sume la makcik.pasal menopos tu nnt saye bukak kitab kuning balik ye makcik..yg khilafnye pasal muke.camni makcik..
ade ulama kate muke tu aurat,dan ade yang kate tak.sbb tu ade yg kate pakai ape tu, yg tutup muke macam ninja tu, saye lupe la makcik..(sape2 igt tlg bgtau ye) aa..sbb tu ade yg berpendapat wajib pakai mende alah tu.sdgkan ulama yang lain kate bukan aurat.buleh dibukak.
senang citenye lakan, kalau kite amek pendapat ulama yg 1st tu, abis cite.tutup sume.nampak bijik mate je.takde la masalah tabarruj2 ni.
skrg kononnye kite amek kes kate muke tu bukan aurat.eh, bukan kononnye la.kirenye kite ambil pendapat yang mengatakan muke tak haram ditunjukkan depan ajnabi.dan mmg kebanyakan kite memilih pendapat ini.yelah, kang klu tutup sume, sesak napas.nak naik jet coaster pon kene larang, macam2 la lagi alasan kan makcik kan?ngee..
so, dari sinilah datangnye permasalahan di mana kedudukannye lipstik biru makcik, eye shadow,bedak sejuk dan yang seangkatan dgnnye la kan..
kite kaitkan dgn nas yang kite bace kat atas tadi.al-ahzab;33 kan dah sebut tadi.pasal tabarruj, pasal jahiliyah uula..kali ni kite skip dulu pasal jahiliyah uula..
mat, apehal nak skip lak?kang x paham kang payah la..
eh, bang..bukan kate nak tgk AF ke tadi?
tak jadi.ha..cepat2 sambung.aku dok dgr ni pon dah besar rahmat.
cool bang..cool2..
ok..kite masuk plak pasal jahiliyah uula..zaman bile benonye meon jahiliyah uula ni?
meon:erk..nape tanye saye plak pakchaque?ehm..kalau ikut tafsir al-Qurthubi, ade beberapa pendapat.saye senaraikan ye pakchaque.
sile2..
1. masa antara Adam dan Nuh a.s., ini adalah pendapat al-Hakam bin Uyainah.
2. Ibnu Abbas berpendapat: Masa di antara Nuh dan Idris a.s.
3. Al-Kalbi: Masa di antara Nuh dan Ibrahim a.s.
4. Jamaah: Masa di antara Musa dan Isa a.s.
5. Abu Aliyah: Masa di antara Daud dan Sulaiman a.s.
6. Al-Sya'bi: Masa di antara Isa a.s. dan Muhamad s.a.w.
tenkiu meon.
tapi sbnrnye, pendapat ni tak disandarkan pada sumber yang kukuh dan sahih.cume, sepakatnye mengatakan jarak masanya sblm Rasul(saw) dibangkitkan jauh sgt.
chop2..abg sebut ade jahiliyah awal, makne ade jahiliyah kedua,ketiga,keempat dan kelapan ribu?
cantik soalan kamu tu mawi..eh, kamu tak nyanyi ke?ke dah kene AFundi kamu tak cukup?dah kene kick ek?
eh, taklah bang, saye igt baik saye ngaji balik la dari dok nyanyi menuju puncak tu.xdela..pk2 balik, dulu saye dok azan,dok bang, ajak org menuju kejayaan, ni alih2..hmm WORLD! eh, ok2 bang, teruskanla.tp jawab la soalan saye tu dulu.
jahiliyah kedua;yang ketiga,keempat ke lapan ribu tu abg tak tau la..tp yg kedua, zamannye sedikit sblm kebangkitan nabi Muhammad saw.
oho..abistu apesal yg dok sebut2 sgt pasal uula2 ni..diorg teruk sgt ke bang?yg second ni ape bezanye?
camni wie, yg jahiliyah uula ni, zaman ni la yg dahsyat tabarrujnye.pakai prmpn2 zaman tu dibuat dari lu'lu'.ataupun baju dari mutiara dan intan yang tak berjahit di kedua2 belah.lagi nipis sampai menampakkan tubuh.trenperen kite panggil skrg.dan zaman tu penuh dgn kemewahan..
fuyyo.. cun aa bang camtu..buleh trensperen.
kepala otak ko bejambul! tu la yang dinamakan tabarruj dalam islam.berlebih2.sampai ko yang tak tgk, dgr je pon buleh naik sheikh!zaman secondary pulak, kurang sket pade tu.tapi ade jugak tabarruj2 ni.ikut riwayat Muslim,pmpn zaman tu telanjang terus! even waktu bertawaf pon depa telanjang bulat!
perkaitannya, tabarruj di sini, bukan sekadar berhias.tp jugak termasuk mempamerkan keindahan body.bukak aurat sana sini.sbb tu tadi awal2 kite bace ayat pasal aurat.
ohooooooooooooooooooooooooooo..abih tu nak kene campak la i punye make up set tu?? aii.. mahal tu..shiseido lagi..
kak, saba kak.jgn buang.mahal tu.saye tau.ok2..kite tgk balik ayat surah annur;31..
kite petik yang ni..
“…..dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang biasa kelihatan padanya.”
phrase tu kite boleh terjemahkan sbg “kecuali apa yang zahir” (illa ma zahara). makne kate, Allah melarang berhias.tapi tidak lah sampai tak boleh langsung.Allah melarang wanita mempamerkan hiasan, kecuali yang zahir..
cikgu2, boleh cikgu bgtau tak ape yg zahir?ape yg x zahir?saye kompius la cikgu..mak saye tak dtg mlm ni.dia soh saye rakam, balik kang dia nak dgr.
oho dewi.. camni..kan tadi kite dah kate ulama ade khilaf pasal muke kan?ok..
1)pade pendapat yang kate muke tu aurat, perhiasan zahirnye ialah pakaian wanita tu sendiri.baju dia,tudung dia..yang tak zahir plak(tersembunyi) termasuklah segala yang ditutup. segala subang,rantai,lipstik,bedak sejuk dll..tp klu kite pk lojik, klu dia dah pakai cam ninja tu.(maaf ye, saye lupe name tu)..aaa.. PURDAH!! aa..klu dia dah pakai purdah, takkan la dia nak sental jugak mulut merah kan?ngee..
2)ok, ni pndpt yang ramai org kite ikut.muke tak aurat..so, pade pendapat ni.yg boleh diperlihatkan ialah celak dan cincin.ade yang menambah,telapak tgn.dan pade telapak tgn tu termasukla pewarna yg bubuh kat tapak tangan (termasuk juga kuku). sementara yang tersembunyi pulak..rantai, subang, dsb
kejap ye, haus plak..eerrmm..
kalau ikut kitab Zadul Masir fi Ilmit Tafsir oleh Ibnul Jauzi,perhiasan zahir tu macam kat bawah ni:ada 7 pendapat;
1. Ia bermaksud pakaian. Ini adalah riwayat dari Abu Ahwash dari Ibnu Mas’ud.
2. Bererti telapak tangan, cincin dan muka - Dari Said bin Jubair dari Ibnu Abbas
3. Bererti celak dan cincin – Juga dari Said bin Jubair dari Ibnu Abbas.
4. Bererti gelang, cincin dan celak – Al-Misywar bin Mukhrimah.
5. Bererti celak, cincin dan pewarna telapak tangan – Pendapat dari Mujahid.
6. Bererti cincin dan gelang – Dari al-Hasan.
7. Bererti celak, cincin dan pewarna telapak tangan – dari al-Dhahhak
skrg kita simpulkan pendapat Ibnu Abbas, Al-Misywar bin Mukhrimah, Mujahid, dan al-Dhahhak dan al-Hasan.perhiasan zahir ialah perhiasan yang mmg tak dapat disembunyi atau diselindungi, atau yg biasa dipakai oleh wanita.dan ape lagi di muka, kalau bukan celak pada zaman tu.dan di telapak tgn pulak tak lain tak bukan ialah cincin.
mereka yg masukkan celak dan cincin sbg perhiasan zahir, tambah lagi.ni bukan setakat dua ni je.ni just sbg contoh.mewakili jugak yg lain yg boleh dipamerkan di depan ajnabi.ia berdasarkan adat,tradisi,dan kebiasaan kelompok masyarakat.
ni cth2 yg biasa digunakan wanita zaman Rasulullah
1. Khidhab – Pewarna untuk tangan
2. Shufrah – Pewarna kuning untuk wajah
3. Kalkun – Pewarna untuk memerahkan wajah
4. Isfidaj – Pewarna putih untuk wanita berhias.
5. Celak – Berhias pada mata
*akan dicari dalil insya allah*
makcik,akak,adik,mawi,abg,dan sahabat2 sekalian..
tu zaman nabi.zaman skrg?
lipstick, bedak, losyen,shiseido akak tadi..boleh tak?aa..kalau celak dan segala macam tu boleh, kenapa tak lipstick shiseido akak tu.sebab yang dibenarkan bukanlah diri celak itu secara khusus tetapi sesuatu yang lebih umum.
maknenye– perhiasan yang biasa dilihat, yang biasa digunakan pada muka. lipstick serta bedak termasukla..
perwarna kuku bang?
ye, boleh juga.TAPI...bukan dari bahan yang menghalang air.nnt tak sah wuduk.lain kalau sdg uzur syar'ie.
ai..ustad ni rock sgt nampak.tgk tu, bejoget sakan kak kiah kita bubuh kaler kuku. ade dalil ustad?ke bini ustad pon jenih kaler kuku?tu yg selambeland je bg green light ni.. jenuh la saye dah nak kene beli plak dah pasni..
eh..bukan camtu pak man..camni sbnrnye..
Dari Zainab binti Abu Salamah, dia berkata: Ketika datang berita kematian Abu Sufian dari Syam, Ummu Habibah meminta diberikan wangi-wangian berwarna kuning pada hari yang ketiga. Lalu dia mengusapkannya pada kedua pipinnya dan kedua lengannya. Dia berkata: Sesungguhnya aku benar-benar tidak memerlukan ini, kalaulah bukan kerana aku pernah mendengar Nabi s.a.w. bersabda: “Tidak halal bagi seorang wanita yang beriman kepada Allah dan hari kemudian untuk berkabung atas mayat lebih dari tiga hari, kecuali atas suami, maka dia berkabung atasnya empat bulan sepuluh hari. (HR Bukhari & Muslim)
dalam hadith ni, wangian2 tu maknenye, sesuatu yang menyerlah warnanya.tp tersembunyi baunya.adakalanya, disapu kat muka ataupon tapak tgn.
wajib berhias setelah tamat tempoh 3 hari berkabung kerana kematian, kecuali kematian suami yang tempoh perkabungan adalah selama 4 bulan 10 hari. berhias di sini adalah untuk keluar dari tempoh perkabungan.maknenye lepas tamat dari tempoh duka cita..
ade lagi hadith2 lain..
Dari Ibnu Abbas r.a., bahawa seorang wanita datang kepada Rasulullah s.a.w. untuk berbai’ah kepadanya, tetapi perempuan itu tidak ber –ikhtidab, sehingga baginda tidak mahu membai’ahnya melainkan setelah ber-ikhtidab (HR Abu Daud)
Ikhtidab ialah sejenis pewarna yang biasa digunakan pada telapak tangan pada zaman itu.
Dari Abu Hurairah r.a katanya: Telah bersabda Rasulullah s.a.w.: “Wangi-wangian lelaki adalah apa yang jelas baunya dan tersembunyi warnanya. Dan perhiasan wanita ialah apa yang jelas warnanya dan tersembunyi baunya (HR al-Tarmizi)
Dari Imran bin Husin, bahawa Nabi Allah s.a.w. bersabda: “… ingatlah bahawa wangi-wangian lelaki adalah bau tanpa warna. (HR Abu Daud)
Dari Ummu Athiyah, dia berkata: Adalah kami dilarang untuk berkabung terhadap seorang mayat lebih dari tiga hari, kecuali terhadap suami, maka empat bulan sepuluh hari. Kami tidak boleh bercelak, berwangi-wangian dan memakai pakaian bercelup. (HR Bukhari & Muslim)
haaa..cukup pakman?klu nak saye cari lagi nnt ye..
********
senang cerita nye macam ni lah..
bile kite dah terime segala hadith2,ayat2 al-quran di atas, kite kene tau batas2 nak berhias plak.yelah..dah buleh ni kan..kang ade yang over2..
1)peliharalah niat.jgn sekali2 berniat nak tarik perhatian.nak tayang2.."Dunia..lihatlah.."
2)praktiknya hendaklah bertepatan dgn niat.dah niat elok2, buatpon kene la ikut niat.
jgn plak dah niat bukan nak tarik perhatian, tapi tonyoh mulut merah menyala! tempek bedak sampai putih selepak!kalah hantu cina.sembur perfume sampai satu gerabak ketapi buleh pengsan.satu kelas dok cari2 macam cari bau kentut..panjangkan2 kuku, kaler bagai nak rak.. haruslah bertetapan ye ngan niat
3)tidak dari haruman yang semerbak..-boleh sembur2 boh2 bedak..to baunye mesti tersembunyi.kalau tak, al masham la ketiak tu kan kak kan?
yang penting..beringatlah..Allah mengetahui segalanya..
berhiaslah..kerana Allah sukakan keindahan,tp jgn melampaui batas syar'ie.Islam tak suruh kita jadi busuk, Islam tak suruh kita pi kelas kusut masai, Islam tak larang kita nak ayu2 ke skolah,Islam tak suruh kita pakai baju kedut sana sini,Islam pon tanak umatnya pi masjid sampai ganggu jemaah lain bau hapak baju kita, kain seminggu tak berbasuh,telekung sebulan pakai yang same sampai naik taik lalat.
sudah tentu MUSLIMAH sejati dapat bayangkan gambara solekan sebenar dalam Islam kan?
saya nak petik kata2 Syeikh Athiyah Saqar :
“Memperelok /menghias diri oleh seseorang manusia secara umumnya mempunyai kepentingan/kebaikan. Dan secara khususnya, menghias diri bagi seorang wanita mengandungi mara bahaya. Kecantikan adalah satu perkara yang disukai oleh jiwa/naluri. Ia mempunyai tempat di dalam agama, di mana ia dituntut secara syarak dengan kadar yang dapat membawa kepada tujuan yang baik darinya, serta terhindar dari perkara-perkara yang diharamkan dari sudut cara, tujuan dan maksud.”
wabillahi taufiq wal hidayah..wallau A'alam
~。~。~。~。~
rujukan
1. Al-Quran
2. Ahsanul Kalam – Syeikh Athiyah Sqar
3. Al-Hijab – Al-Maududi
4. Tahrir al-Mar’ah Fi Ashri al-Risalah – Prof. Abdul Halim Muhamad Abu Syuqqah
5. Fatawa Mu’asharah 1 – AL-Qardhawi
6. Fatawa Mu’asharah 2 – AL-Qardhawi
3 comments:
soalan...
berapa org kah yg muncul dlm diskusi kali ni?
hehe...
p/s-saje jer memenuhkan komen. xnk jwb pun xpe...
setelah melihat keproduktivian ko memblog nih mam..aku rase ko bleh dinobatkan sebagai seorang yg produktif..hahaha..dlm 3 hari tiap2 ade entry..siap ade entry yg panjang gile punye..hohoho... tp benkyou ni natta laa entry nih..doumo2
bape org ek?tak igt aa..
produktif la sgt bai..time ade angin tu ade la mende nak ditulih..
Post a Comment