entri ilmiah berbau perkauman

dah lama aku tak menulih entry yg jenih2 ilmiah ni..since when ek?? lama dah rasanya.. dedulu masa active berblog, selalu jugak aku menggunakan batu jemala aku ni..skrg more tu what happened to me n my kids..

kali ni, aku terasa nak ckp pasal pendidikan kat malaysia sket..last 2 weeks, prof emeritus khoo khay kim ada sebut dalam talk dia, mintak kerajaan laksanakan sistem pendidikan satu aliran..

aku tak tau org lain fikir camne, dan apa pandangan negara luar pasal ni, dan aku tak peduli semua tu.. aku rasa melayu malaysia dah banyak sangat beralah pasal benda ni..

ok, those chinese nakkan satu aliran, tapi tak mau doa pagi
then, org kulit itam tu plak nak demokrasi pendidikan..

well, pada hemat aku yg smart ni, aku rasa segala macam isu yang dimainkan, just nak melenyapkan adat budaya melayu kat malaysia.kalau nak tgk konsep satu aliran sebenarnye, kene tgk indon..for what purpose depa buat satu aliran?? martabatkan panca sila sampai takda identiti china, india, melayu di sana..semuanya wibowo, kurniawan, karno..takde dah tan hoe ming, gobalakrishnan or even anwar berahi m.. jadinya, kalau betul2 nak laksanakan konsep satu aliran, kena jadi melor, embun, aduka semua malaysia baru aku setuju!

ok..look, for what reason depa mintak satu aliran for secondary school ONLY?!

kita ada macam2 sekolah menengah.. dari SMK biasa, SM Keat Hwa, SM Ladang Suppayah, SMKA, SBP, MRSM dan segala2..

yang sekolah awal2 aku sebut tak penting sgt untuk di bahaskan, sbb takde kepentingan pada depa.. but, for every each SBP (termasuk SBPI), and of course MRSM, semua ini mmg untuk kita MELAYU. kalau kita dah sampai tahap sanggup gadai isteri sbb lompat parti or sanggup korban bini macam sahabat2 masa hijrah, aku rasa kita pon sanggup bagi Lim Kit Siang sama itu Sivakumar masuk MRSM dan SBP.. ye, skrg pon kita dah bg kuota 5% kepada non-bumi..

the story begin masa depa mintak kerajaan bukakkan lagi byk kuota chinese ke MRSM sbb kononnya tak dapat belajar dengan baik sbb environment MELAYU... dey, sendiri mau masuk, sendiri kena paham la..dari takde org dah bagi 5% pon lagi mau komplen! tarak kira ka berapa ramai anak melayu yg secara volunteer makbapak yg nama karim dan minah tu anta anak depa ke sekolah cina? tadak komplen pon...pasai pa?? pasai sendiri mau masuk maa....

pada aku, aku sangat setuju dengan tulisan Ridhuan Tee dalam utusan semalam. Malaysia ni dah sampai tahap "syurga" to those non-Bumi.nak apa semua dapat. mau sekolah pakai bahasa ibunda, dapat, nak jadi menteri? dapat.. nak tanah? belambak2.. lagi apa lagi????

kalau aku tulis panjang2 akan teramatlah banyak caci cerca yg akan keluar aku rasa..

better to pen-off now.

oho, baru teringat..kalau tak silap, dlm slip peksa budak2 dah takde tulis keturunan Melayu.. dah jadi Bumiputera.. TAPI.. chinese ttp chinese, india ttp india..

huh

0 comments: